زندگی مردم با انسداد مرز و فراهم نکردن فرصت‌های شغلی، زیر خط فقر است

  • ۰۸:۰۱

مولانا ساداتی در مراسم نماز جمعه اهلسنت سراوان:

 زندگی مردم با انسداد مرز و فراهم نکردن فرصت‌های شغلی، زیر خط فقر است


 مولانا سید عبدالصمد ساداتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (۳ آذرماه ۱۳۹۶) با بیان اینکه فراهم نکردن فرصت‌های شغلی و عدم ساماندهی مرز؛ زندگی و امرار معاش مردم را با مشکل موجه کرده و از عوامل پدیده قاچاق است، بر ایجاد راه‌های اشتغال سالم توسط دولتمردان برای امرار معاش هزاران افراد بی‌کار در مناطق مرزنشین و محروم تاکید کردند.

امام جمعه اهل سنت سراوان در فرازی از سخنان گفتند: پدیده شوم قاچاق از جمله مواد خانمان‌سوز مواد مخدر و دیگر شغل‌های پرخطر  که آثار سوء آن جامعه را به تباهی و بربادی مواجه نموده باید علل و اسباب ان ریشه‌یابی شود و فقط مبارزه با معلول بدون در نظر گرفتن علت نه تنها این پدیده از بین نمی‌رود بلکه عواقب سوء آن افزایش می‌یابد.


 مولانا ساداتی تصریح کردند: با نبود تجارت سالم و عدم سازماندهی مرز توسط دولتمردان برای امرار معاش هزاران افراد بی‌کار؛ افراد سودجو خارج از محدوده شرع و قانون بر سرمایه‌شان افزوده می‌شود و آمار خانواده‌های زیر خط  فقر بیشتر می‌شود.


خطیب جمعه اهل سنت سراوان خاطرنشان ساختند: با نبود امکانات و مسدود شدن شدن مرز که از جمله راه‌های اشتغال سالم است و نبود  دیگر فرصت‌های شغلی و محدودیت‌های آن در مناطق محروم و مرزنشین از جمله سیستان و بلوچستان؛ هر روز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود و زندگی و امرار معاش آنان را با مشکل مواجه کرده است.


مولانا ساداتی افزودند: سوختی  به نام مرزنشینان در قالب تعاونی‌ها فروخته می‌شود اما مشخص نیست که منافع این سوخت به کجا می‌رود و از آن چیزی عاید مردم نمی‌شود، مردمی که درآمدشان در حد قوت لایموت هم کفایت نمی‌کند و از حداقل امکانات زندگی محرومند.


مدیر حوزه علمیه دارالعلوم سراوان اظهار داشتند: مردم عادی که مقدار کمی مواد غذایی و کالای مورد نیاز را از شهر و روستا حمل می‌کنند در برخی موارد مورد نیاز است و  یا برای مصرف شخصی می‌باشد نباید  قاچاق تلقی شود و نباید با برخورد شدید ماموران کالای قاچاق و مصادره اموال و جریمه‌های سنگینی مواجه شوند؛ این گونه برخوردها بسیار نگران کننده و مخل امنیت است؛ کسی که مقداری از مواد غذایی یا کالاهای دیگر مجاز را برای اینکه بتواند زندگی خود را اداره کند؛ انچنان سود و منافع کلانی در بر ندارد که لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد شود.


مولانا ساداتی با تاکید بر اینکه ” مردمی که برای امرار معاش و اداره زندگی خود مقدار کمی از مواد غذایی یا کالاهای دیگر مجاز را حمل می‌کند؛ نباید مورد تعرض و تحقیر قرار گیرند” خاطرنشان ساختند:  اینگونه معاملات در قدیم الایام بوده ، حتی در مناطق مرزی نیز تا این مقدار اجازه بوده که تجارت سالم انجام دهند تا مردم از این فقر و فلاکت و بدبختی نجات یابند و مواجه با عواقب بد و ناهنجاری‌های فقر و بیکاری نباشند.


امام جمعه اهل سنت سراوان تصریح کردند: ایجاد زمینه‌های اشتغال برای کسب معاش حلال و حفاظت از آن، از حقوق هر فرد است؛ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ، کسب معاش حلال را جزو فرایض قرار داده‌اند و ممانعت و دخالت در کسب و طلب رزق حلال را شرع مقدس اسلام ناجایز قرار داده و حتی حفاظت از آن را لازم شمرده است.

منبع: کانال رسمی مولانا ساداتی



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Muslimoon