ابوبکر صدیق رضی الله عنه امیر حج می شود

  • ۰۶:۵۳


موسم حج در سال نهم هجری فرا رسید پیامبر(ص) قصد حج کرد. اما فرمود: «همانا مشرکان لخت به نزد خانه خدا حاضر می شوند و گرد خانه طواف می کنند. پس من دوست ندارم حج به جا بیاورم تا زمانی که این جو حاکم است.» پیامبر(ص) صدیق را به عنوان امیر حج سال نهم هجری فرستاد.


ابوبکر صدیق(رض) با کاروان حجاج بیرون شد و در همین وقت سوره براءه ( توبه)نازل شد. پیامبر(ص) علی (رض) را فرا خواند و فرمان داد تا به ابوبکر بپیوندد. علی (رض) با شتر غضباء ( حیوان ماده شکافته گوش یا شکسته شاخ) پیامبر(ص) بیرون شد تا ابوبکر صدیق را در حلیفه دریافت. زمانی که صدیق علی را دید به او گفت: امیری یا ماموریت داری؟ علی فرمود: ماموریت دارم. سپس به راهشان ادامه داند.


ابوبکر مردم را بر همان محل های فرودی که در زمان جاهلیت بود، نگه داشت. صدیق پیش از ترویه و روز عرفه و قربانی و روز نفر اول خطبه ایراد کردند و به مردم مناسک و اعمال را در ایستگاه ها و افاضات (محله های عبور ) و روز قربانی و نفر اول و سنگ زدن در حجرات و دیگر اعمال حج را آموزش می داد و علی پسر ابطالب در تمام این اماکن دنبال صدیق بود و بر مردم ابتدای سوره براءه را می خواند.


سپس در میان مردم به این امور چهارگانه که هیج کس لخت دور خانه طواف نکند و هر کس که میان او و پیامبر(ص) پیمان است آن پیمان تا وقت مشخص شده اش می باشد.


و کسانی که با او پیمانی ندارد مدتش چهارماه است و هیچ کس وارد بهش نمی شود مگر ایمان داشته باشد. و مسلمانان با مشرکان بعد از این سال با همدیگر گرد نیایند. صدیق فرمان داد به ابوهریره که در گروه دیگری بود علی را در این کار همیاری و کمک کند. و به تحقیق این حج مقدمه ای برای حج بزرگ که آن حجه الوداع نام دارد بود.


_________________________________


منبع: ۱۵۰ داستان از زندگی ابوبکر صدیق(رض) / مؤلف: احمد العال الطهطاوی /مترجم: شیخ محمد بلال – عبدالرشید رودینی /انتشارات: تربت جام۱۳۹۰

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Muslimoon